Στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας ομάδα εκπαιδευτικών του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου Λάρισας αποφάσισε να ασχοληθεί κατά το τρέχον σχολικό έτος 2024-2025 με τη δημιουργία πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού, κατ’ εφαρμογή των επιταγών των νέων προγραμμάτων σπουδών και της διαθεματικής συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων.

(I) Στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας εφαρμόστηκε για πρώτη φορά και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου η πρόνοια του νέου Προγράμματος Σπουδών για τη διδασκαλία αυτοτελούς εκτενούς λογοτεχνικού έργου (α΄ τάξη: «Ο θησαυρός της Βαγίας» της Ζωρζ Σαρή, β΄ τάξη: «Παραμύθι χωρίς όνομα» της Πηνελόπης Δέλτα, γ΄ τάξη: «Το αγόρι στο θεωρείο» της Αγγελικής Δαρλάση). Η πραγματοποίηση της διδασκαλίας μυθιστορήματος και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου δε θα ήταν δυνατή χωρίς τη δημιουργία από φιλολόγους του σχολείου πλούσιου πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού (φύλλων εργασίας), το οποίο, σε συμφωνία με όσα προβλέπει το νέο Πρόγραμμα Σπουδών,  υποστήριζε πέρα από τη φιλολογική προσέγγιση του λογοτεχνικού κειμένου, τη διακαλλιτεχνική προσέγγισή του, την επισήμανση της συνάφειας με άλλους τομείς του επιστητού που απασχολούν διδακτικά το μαθητικό κοινό και την καλλιέργεια της αναγνωστικής συνήθειας. Τη λογική της διακαλλιτεχνικής προσέγγισης της Λογοτεχνίας ακολούθησε και η υλοποίηση της δράσης για τις «Παρασκευές της Ποίησης». Κατά τη διδασκαλία συστάδων ποιημάτων που ανήκαν σε μία θεματική ενότητα (Μιχάλης Γκανάς – Χρήστος Μπράβος, Κ. Π. Καβάφης, Δημοτικά τραγούδια ως μαρτυρίες, Ομηρόθεμη νεώτερη ποίηση, Ποιήματα για το καλοκαίρι)  συνδυάστηκε η λογοτεχνική εξέταση της ποιητικής δημιουργίας με την προσέγγισή της υπό το πρίσμα άλλων τεχνών, μέσω της συνεργασίας με τις διδάσκουσες τα μαθήματα των Εικαστικών και της Μουσικής, καθώς και μέσω της λειτουργίας ομίλων του σχολείου (όμιλος podcast). Επιπλέον, ο όμιλος θεάτρου προσέγγισε δραματουργικά την τραγωδία Άλκηστις του Ευριπίδη, που θα απασχολήσει το μαθητικό κοινό ως διδακτέο κείμενο από το Σεπτέμβριο του 2026, ενώ πρωτότυπο υλικό σχετικό με την τέχνη του λόγου δημιουργήθηκε και στο πλαίσιο λειτουργίας του ομίλου δημιουργικής γραφής. Για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας σε μαθητ-ρι-ες με μαθησιακές ιδιαιτερότητες παρήχθησαν και φύλλα εργασίας για διαφοροποιημένη διδασκαλία και τη διδασκαλία στο τμήμα ένταξης της α΄ τάξης.

(II) Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας αναπτύχθηκε υλικό για τη διδασκαλία με τη χρήση καινοτόμων εργαλείων και μεθόδων μέσω της ομαδικής συνεργασίας, όπως για παράδειγμα η δημιουργία ενός ψηφιακού λευκώματος (β΄ τάξη), ενώ κατασκευάστηκαν ρουμπρίκες παραγωγής λόγου και αυτοαξιολόγησης για τη διδασκαλία διαφόρων κειμενικών ειδών (γ΄ τάξη).

(ΙΙΙ) Στην Ιστορία δημιουργήθηκε υλικό που υποστηρίζει τη διδασκαλία του μαθήματος στη β΄ και στη γ΄ τάξη μέσω «ανεστραμμένης τάξης». Πρόκειται για μία καινοτόμο διδακτική μέθοδο που φιλοδοξεί να μετατρέψει μαθητές και μαθήτριες από παθητικούς δέκτες νέων πληροφοριών σε ενεργούς δρώντες κατά τη διαδικασία κατάκτησης της γνώσης.

(IV) Ψηφιακά εργαλεία χρησιμοποιήθηκαν και στο μάθημα των Μαθηματικών, τόσο με τη χρήση του προγράμματος GeoGebra όσο και με τη χρήση φορητού εργαστηρίου τάμπλετ για ομαδοσυνεργατική μάθηση. Ταυτόχρονα, προωθήθηκε η διαθεματική προσέγγιση μαθηματικών ζητημάτων της β΄ τάξης μέσω συνεργασίας με τον Όμιλο Φωτογραφίας και το μάθημα των Εικαστικών.

(V) Στα ξενόγλωσσα μαθήματα: στα γαλλικά πραγματοποιήθηκε συνδιδασκαλία γαλλικών και λογοτεχνίας με τη μέθοδο CLIL, με τη χρήση σχετικής παρουσίασης και φύλλου εργασίας στις δύο γλώσσες, ενώ στα γερμανικά της γ΄ τάξης εφαρμόστηκε η «μάθηση σε σταθμούς» με τη δημιουργία σχετικών φύλλων εργασίας, βοηθητικού υλικού και φύλλου ελέγχου. Πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό συνταγμένο στα γαλλικά χρησιμοποιήθηκε επίσης κατά τη διάρκεια διδασκαλιών που παρακολούθησε στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης στο σχολείο μας μεταπτυχιακή φοιτήτρια από τη Γαλλία.

(VI) Υλοποιήθηκε, τέλος, διαθεματική δράση αναφορικά με ζητήματα φυσικής αγωγής μέσω της δημιουργίας ψηφιακής εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα σε συνεργασία με τους διδάσκοντες το μάθημα της Πληροφορικής και τον όμιλο Python.

Το εκπαιδευτικό υλικό είναι διαδικτυακά προσβάσιμο εδώ.  Για την παρουσίαση του υλικού και συναφών διαθεματικών προσεγγίσεων θα πραγματοποιηθεί, στο πλαίσιο δράσεων διάχυσης καλών πρακτικών, ειδική επιμορφωτική συνάντηση, για την οποία θα υπάρξει σχετική ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Total Page Visits: 1558 - Today Page Visits: 4