Στο πλαίσιο της ετήσιας αυτοαξιολόγησης σχολικής μονάδας, ομάδα εκπαιδευτικών του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου Λάρισας αποφάσισε να ασχοληθεί κατά το τρέχον σχολικό έτος με τη δημιουργία πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού για την υποστήριξη της διδασκαλίας. Με το πέρας του διδακτικού έτους και σύμφωνα με το πλαίσιο που ρυθμίζει τη λειτουργία των Πειραματικών Σχολείων, το οποίο προβλέπει διάχυση καλών πρακτικών, δημοσιεύεται μέρος αυτού του υλικού με την προσδοκία να αποτελέσει χρήσιμη αφορμή τόσο για τον εμπλουτισμό της διδακτικής πράξης στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα όσο και για την κατάθεση από ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς παρατηρήσεων, οι οποίες θα οδηγήσουν σε διαλεκτική ανατροφοδότηση και συλλογικό αναστοχασμό.

(Ι) Για πρώτη χρονιά φέτος υλοποιήθηκε και στις τρεις τάξεις του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου Λάρισας η πρόβλεψη του νέου Προγράμματος Σπουδών για τη διδασκαλία αυτοτελούς εκτενούς λογοτεχνικού έργου. Στην α΄ τάξη διδάχθηκε «Ο θησαυρός της Βαγίας» της Ζωρζ Σαρή, στη β΄ τάξη το «Παραμύθι χωρίς όνομα» της Πηνελόπης Δέλτα, ενώ στη γ΄ τάξη «Το αγόρι στο θεωρείο» της Αγγελικής Δαρλάση. Η διδασκαλία των τριών μυθιστορημάτων έγινε δυνατή χάρη στη δημιουργία πλούσιου πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού (φύλλων εργασίας) από εκπαιδευτικούς του σχολείου. Το παραχθέν υλικό υπηρετεί, σύμφωνα με τις επιταγές του νέου ΠΣ, τη λογική της διακαλλιτεχνικής προσέγγισης της Λογοτεχνίας, της ανάδειξης των σημείων επαφής της Λογοτεχνίας με άλλους τομείς του επιστητού που απασχολούν μαθητ-ρι-ες του σχολείου και την προσπάθεια καλλιέργειας της αναγνωστικής συνήθειας.

(ΙΙ) Επίσης, στο μάθημα της Λογοτεχνίας σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν σενάρια διαφοροποιημένης διδασκαλίας για την α΄ τάξη, με σκοπό η διδασκαλία να ανταποκρίνεται σε ιδιαίτερες μαθησιακές ανάγκες. Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο της διακαλλιτεχνικής προσέγγισης της Λογοτεχνίας, παρήχθη υλικό που πλαισίωσε την υλοποίηση της δράσης της «Παρασκευής της Ποίησης». Οι ενότητες ποιημάτων με τις οποίες ασχολήθηκαν μαθητ-ρι-ες και των τριών τάξεων του σχολείου (Μιχάλης Γκανάς – Χρήστος Μπράβος, Κ. Π. Καβάφης, Δημοτικά τραγούδια: μαρτυρίες για την προεπαναστατική κοινωνία και την Επανάσταση, Ομηρόθεμη νεώτερη ποίηση, Ποιήματα για το καλοκαίρι) δεν παρουσιάστηκαν μόνο μέσα από την τυπική λογοτεχνική προσέγγιση, αλλά και με τη συνδρομή καθηγητριών συναφών ειδικοτήτων, της Μουσικής και των Εικαστικών, ενώ παράλληλα δόθηκε η ευκαιρία για τη δημιουργική έκφραση των μαθητ-ρι-ών με σημείο αφετηρίας τα μελετώμενα κείμενα στο πλαίσιο ομίλων (podcast). Τέλος, εκπαιδευτικό υλικό συναφές με την τέχνη του λόγου αναπτύχθηκε και στο πλαίσιο της λειτουργίας του ομίλου δημιουργικής γραφής, ενώ ο όμιλος Θεάτρου προσέγγισε δραματουργικά το κείμενο της «Άλκηστης» που θα απασχολήσει διδακτικά μαθητ-ρι-ές επόμενων σχολικών ετών.

(ΙΙΙ) Για το σύνολο της ύλης της Ιστορίας της α΄ και της β΄ τάξης δημιουργήθηκε υλικό που υποστηρίζει τη διδασκαλία του μαθήματος με τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης. Πρόκειται για καινοτόμο διδακτική μέθοδο που αποσκοπεί στην εμπλοκή των μαθητ-ρι-ών και τη μετάβαση από το ρόλο του παθητικού αποδέκτη σε εκείνο του ενεργού συμμέτοχου στην κατασκευή της νέας γνώσης.

(IV) Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας δημιουργήθηκαν φύλλα εργασίας που επιτρέπουν την παραγωγή λόγου και την περιγραφική αυτοαξιολόγηση της προσπάθειας των μαθητ-ρι-ών («ρουμπρίκες»), καθώς και σενάριο διαθεματικής ενασχόλησης με ενότητα του μαθήματος για τη β΄ γυμνασίου μέσω της δημιουργίας ψηφιακού προφίλ.

(V) Έγινε εκτενής χρήση ψηφιακών εργαλείων τόσο στο μάθημα των Μαθηματικών (με χρήση του προγράμματος Geogebra και ομαδοσυνεργατική μάθηση με μεθοδολογίες STEAM). Επιπλέον, υιοθετήθηκε διαθεματική προσέγγιση μαθηματικών ζητημάτων με τη συνδρομή της φωτογραφίας και της εικαστικής τέχνης, ενώ στο πλαίσιο συνεργασίας ομίλων αναπτύχθηκε συνεργασία για την κατασκευή εφαρμογής για την αξιολόγηση της φυσικής ευεξίας.

(VI) Στα ξενόγλωσσα μαθήματα: στα γερμανικά δημιουργήθηκε υλικό για την εφαρμογή της «μάθησης σε σταθμούς» στη γ΄ τάξη, ενώ πραγματοποιήθηκε συνδιδασκαλία γαλλικών και λογοτεχνίας στο πλαίσιο της προσέγγισης CLIL. Για την υλοποίηση της πρακτικής άσκησης Γαλλίδας φοιτήτριας στο σχολείο μας δημιουργήθηκε επί τούτου εκπαιδευτικό υλικό που υποστήριξε τη διεξαγωγή της διδασκαλίας στα γαλλικά.

Για την παρουσίαση του εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο είναι διαδικτυακά προσβάσιμο εδώ, θα πραγματοποιηθεί μετά το πέρας της εξεταστικής περιόδου ειδική εκδήλωση, για την οποία θα υπάρξει σχετική ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Total Page Visits: 466 - Today Page Visits: 158