Με μεγάλη επιτυχία παρουσιάστηκε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και συγκεκριμένα στο ετήσιο Πανελλαδικό Συνέδριο της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών μαθημάτων καινοτόμο πρόγραμμα με τίτλο «Η Γεωμετρία της Τέχνης: Από τα πολύγωνα στις ψηφιδώσεις του κόσμου». Το πρόγραμμα, το οποίο υλοποιήθηκε από τους εκπαιδευτικούς Ζιώγα Αβραάμ (ΠΕ03, Μαθηματικών), Λάνταβου Ευτυχία (ΠΕ08, Εικαστικών) και Μιχαήλ Ευαγγελία (ΠΕ06, Αγγλικών – Υπεύθυνη του Ομίλου Φωτογραφίας), προσέγγισε τη γνώση μέσα από παράλληλες πορείες, διασυνδέσεις και πολυτροπικότητα, με στόχο την ανακάλυψη του κόσμου γύρω μας από μια νέα οπτική.
Η δράση χαρακτηρίστηκε ως καινοτόμα, συνδυάζοντας τους άξονες των Μαθηματικών και της Τέχνης με τη φωτογραφική απεικόνιση του Πραγματικού κόσμου, συνδυάζοντας την ανακάλυψη, τη διερεύνηση, τη δημιουργικότητα και την έκφραση. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε με γνώμονα τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, εμβαθύνοντας στην ιδιαιτερότητα των έργων του M.C. Escher και αξιοποιώντας τη δημιουργική πειραματική μάθηση. Οι μαθητές της Β’ Γυμνασίου και τα μέλη του Ομίλου Φωτογραφίας είχαν την ευκαιρία να συνδυάσουν γνωστικούς στόχους των Μαθηματικών με καλλιτεχνική δημιουργία.
Στο πλαίσιο των Μαθηματικών, οι μαθητές διερεύνησαν τα πολύγωνα, την κατασκευή τους με χάρακα και διαβήτη, καθώς και ψηφιακά με το λογισμικό Geogebra. Έθεσαν υποθέσεις, τις έλεγξαν και τις τροποποίησαν, προσομοιώνοντας την επιστημονική μέθοδο. Επίσης, μελέτησαν την πλακόστρωση (ψηφίδωση), διερευνώντας γιατί συγκεκριμένα κανονικά πολύγωνα (ισόπλευρα τρίγωνα, τετράγωνα, εξάγωνα) χρησιμοποιούνται συνήθως και πώς μπορούν να συνδυαστούν διαφορετικά σχήματα για να καλύψουν μια επιφάνεια χωρίς κενά ή επικαλύψεις. Η διερεύνηση έγινε τόσο με χειραπτικά υλικά όσο και με ψηφιακά εργαλεία, όπως το Mathigon Polypad. Η δράση επεκτάθηκε στην κατανόηση των ημικανονικών ψηφιδώσεων και, ως γενίκευση, στην έννοια της μη περιοδικής ψηφίδωσης, με αναφορά σε ιστορικά στοιχεία όπως τα Penrose tiles, το ein-stein, το hat και το spectre, ακόμα και μέσω 3D εκτύπωσης. Τέλος, οι μαθητές κλήθηκαν να δημιουργήσουν εξατομικευμένες ψηφιδώσεις με μη κανονικές ψηφίδες, εμπνευσμένοι από τον M.C. Escher, χρησιμοποιώντας ειδική ψηφιακή κατασκευή στο Geogebra για γρήγορη δημιουργία.
Οι καλλιτεχνικές δράσεις επικεντρώθηκαν στο έργο του M.C. Escher, με ιστορικά στοιχεία, παρουσίαση έργων, ανάλυση της χαρακτικής τεχνικής του και της περίφημης «Μεταμόρφωσης». Οι μαθητές δημιούργησαν τις δικές τους ψηφίδες βασισμένες σε τετράγωνα, ισόπλευρα τρίγωνα και εξάγωνα, και συνέθεσαν ατομικά και ομαδικά έργα. Προχώρησαν στη δημιουργία εξατομικευμένων, αφηρημένων και ζωόμορφων ψηφιδώσεων, παίζοντας με το χρώμα και αναπτύσσοντας τη δημιουργικότητά τους.
Τα μέλη του Ομίλου Φωτογραφίας έκαναν εικονική περιήγηση στην επίσημη ιστοσελίδα του ιδρύματος M.C. Escher, γνωρίζοντας τα σημαντικότερα έργα του και τον παιγνιώδη τρόπο με τον οποίο απεικόνιζε τον χωροχρόνο. Μέσα από την τεχνική απεικόνιση του χώρου, προσπάθησαν να κατανοήσουν τα έργα της χαρακτικής τέχνης μέσα από τα Μαθηματικά. Εμπλούτισαν το portfolio τους με φωτογραφίες από πλακίδια δαπέδου που συνάντησαν στο Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης και στο νεοκλασικό κτίριο της οδού Μανωλάκη, δημιουργώντας ένα αφιέρωμα στην Αρχιτεκτονική σε διάλογο με τα Μαθηματικά για τη συμμετρία και την τάξη.
Αποτίμηση της δράσης. Πέραν της απόκτησης γνώσεων εντός ύλης δημιουργικά και κατασκευαστικά, οι μαθητές απέκτησαν μια ολιστική εμπειρία μάθησης, όπου η γνώση ήταν ενιαία και διασυνδεδεμένη. Η συνεργασία των εκπαιδευτικών αποτέλεσε το κλειδί για αυτή την επιτυχία, αποδεικνύοντας ότι όταν οι διδακτικές διαδρομές συγκλίνουν, το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα πολλαπλασιάζεται. Η καινοτόμα δράση ξεπέρασε τα αυθαίρετα όρια των γνωστικών αντικειμένων, προσφέροντας στους μαθητές τη δυνατότητα να αναστοχαστούν, να δημιουργήσουν και να βιώσουν τη γνώση μέσα από πολυάριθμους τρόπους, ενισχύοντας παράλληλα την κριτική τους σκέψη και τη δημιουργικότητά τους.


 
   
 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια